Detta var inte förvänntat

Hejsan, idag nöjt jag verkligen av min ledighet, låg och drog mig i sängen i ett par timmar extra och nöjt av att sitta i soffan halva dagen. Visst hade jag det tråkigt då jag har börjat komma in i en rutin och vill jobba och min hjärna och kropp behöver jobba varje dag nu utan att bli rastlös. Men, idag så behövde jag inte rida Icco en i stallet skrittade ut på honom och det underlättade en hel del för mig. Extra tid till att röja hemma och pyssla om mig kan man säga, för det har ju varit en väldigt krävande vecka speciellt för mig som har lite övervikt och är inte van. Men det var att ställa om sig lite på eftermiddagen, jag tog i alla fall en varm dusch idag för att göra musklerna mjuka och kroppen på nya varv.

Sedan bar det av till Ashley, mötte flickan redan i den första hagen idag. Gick in och gosade med henne och sedan på med all utrustning. Idag var det matchning som gällde, vitt, vitt, vitt haha. Vi lindade alla benen i vitt och hade på det vita schabraket, vi trodde ju lite att snyggheten skulle skärpa till henne. Idag var det alltså trejde gången jag skulle sätta mig på hennes rygg, första gången jobbade vi bara henne i skritt, andra gången jobbade jag henne i skritt och trav och det blev några testningar på mig och henne. Men sedan fick vi en riktigt fin trav på henne och vi avslutade när det var som bäst. Idag tänkte jag sakta med säkert jobba mig upp till galopp. Men, det blev ett steg ner till att endast jobba i skritt.

Hon är som sagt bakskygg, först trodde vi att det var sadeltvång men inget handlar om sadeln utan det är när något som är bakom henne det är då osäkerheten kommer fram. Så när jag ska sitta upp så är ja tvungen att gå ner i från pallen och spänna på andra sidan och då välter pallen och hon blir redan spänd då för den föll bakom henne. Jag tänkte inte så mycket på det då utan ställde tillbaka den, hängde lite och sedan satt upp och ja alla borde veta att när man precis att satt sig på hästen så har man knappt någon balans. Det är då pallen välter igen och hon far upp och ner, hit och dit och rätt som det var låg jag på baken. Fick inget vidare ont då utan gick iväg och hämtade hästen och sedan gick något varv och sedan bestämde vi att så fort jag sitter på så tar dom bort pallen. Jag satte mig på henne igen, men då blev hon så osäker för hon såg inte pallen och upp och ner, hit och dit blev det igen. Men denna gången höll jag mig längre men när min balans var borta så gled jag av henne igen. Och där låg jag på baken och bara kollade på henne, kan ju erkänna att svanskotan var lite ner bulta. Då gick Lotta och hämtade longerslina och jag longerade henne i både skritt, trav och galopp i båda varven och efter det så ställde vi oss åter igen där. Den här gången hängde jag mer på henne och när hon stod och halv sov så satte jag mig upp och Lotta tog bort pallen. Så man säger tredje gången gillt.

Jag började sedan jobba henne i skritten, gjorde en del volter, och en del 8:or, serpentiner osv. Hon gick så galant och fint och jag är så stolt över henne flickan, just då kände jag inte smärtan men det var ju för att man var i ett chocktillstånd. En tränare kom även förbi och hon sa att det ser ut som att det går bra, det sa hon i alla fall innan hon fick veta av det två ofrivilliga avsittningarna. Men hon förstod mig, det är inte lätt att sitta på en häst som vrider och vänder sig och man själv inte har en balans. Men jag slutade detta på bästa sätt, hon fick lång tygel och sökte sig neråt och sedan skrittade vi till stallet. Jag är så stolt över Ashley, nästa gång blir det nog att vi drar oss ner till paddocken där JAG får visa lite mer vem Ashley verkligen är för jag vet att hon kan så mycket mer den här damen. Men ja detta var min dagen, nu sitter jag med en stor fet smärta i röven med ett stort blåmärke haha. Ha det gött // Jussie, Icco & Ashley

(lånad bild ifrån ägaren)

Ashley, nikita och tyson :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0