Hoppträning "inte"

Idag var jag på skolan och red, jag visste ju redan ifrån början att vi skulle ha hoppträning så det var riktigt spännande. Vi blev indelade i gruppen "inte för att vara sån" men det kändes lite som att de kategoriserade oss en hel del. Jag de jag red med kanske inte var de säkraste på hoppning, som jag. Och sedan har vi den andra gruppen där alla kunde hoppa och vågade. Men i alla fall jag var i den första gruppen och byggde fram några hinder, sedan så var det deras tur att rida. De var 6st i den gruppen och i slutändan efter två personer bakat ur så blev vi bara 3st som skulle rida i min grupp.

Jag fick ju då min käraste Creon har ridit han tre dagar i rad nu, så det kändes väldigt tryggt att få rida honom en sista dag. Vi gick in på banan och hoppade upp och red fram. Inga problem alls, vi fick lära oss hur man ska ha skänkeln, armarna och hur man gasar och bromsar utan att dra i tygeln. Så skänkeln/fötterna skulle vara 10 i 2 "om man tänker klockan" händerna skulle vara spik raka och helt obehagligt raka och vi skulle sitta tungt/djupt ner i sadeln. När vi kommer igång ska vi sänka handen och när vi vill sakta ner eller göra halt så höjer vi handen. Inget svårt alls, detta gjorde vi i en hel del varv och det gick riktigt bra. Sedan så fick vi testa över en bom och sakta av i mitten och sedan komma igång igen. Roligt och väldigt tråkigt, haha! Och sedan gjorde vi detta i galopp och jag har aldrig testat den här metoden innan, så det blev en hel omställning för mig och hur jag ska rida Creon.

Men, nu kommer jag till det som gör mig så JÄVLA (ursäkta för mitt ordval) besviken. Jag tycker själv att jag har god balans, kan rida bra, vill framåt i min ridning osv. Men så kom jag i den här "nybörjar" gruppen kändes det som. Jag vet att på en hoppträning behöver man inte alltid hoppa och att hoppa gör inte själva träningen. Men vi fick inte hoppa en endaste hinder förutom att galoppera över en bom hela tiden. Medan den andra gruppen fick hoppa, ska det inte vara likgiltigt? Eller ska man behöva bli sär behandlad där med. Jag är en dressyr ryttare men hoppning är så nyttigt för min balans och nu fick jag bara trava runt flera var och galoppera då och då för att lära hur jag ska starta och sakta av en häst, något jag vet men kanske med en ny metod. Blir bara så besviken och man känner sig väldigt kränkt. Har gått runt tjurig hela dagen kan man nästan tro, på eftermiddagen hade vi i alla fall teori med Malin och vi gick igenom olika hinder typer, avstånd osv. Sedan så fick vi rita vår egna bana som vi antagligen kommer hoppa någon dag.

Imorgon är jag ledig så kommer sova ut och få bort min träningsvärd med att gå ut på en 5km och sedan ut till stallet på eftermiddagen och rida två hästar. Icco ska ut och intervall träna, få upp hans kondition så kommer bli väldigt mycket växlingar mellan trav och skritt. Ashley ska jag faktiskt få en bra trav och sedan börja jobba med traven och inte Lotta hade några andra planer för oss. Men jag ska faktiskt jobba henne riktigt bra imorgon, kanske skenar hon inte alls den här gången. Men ja, nu blir det film, godis och mums dricka och njuta av sovmorgonen ha det gött // Jussie, Icco & Ashley

https://cdn1.cdnme.se/4240428/6-3/img_3841_523214999606ee66758a22df_thumb.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0