Josefin Lindholm

hejsan bloggen, första inlägget på den här bloggen spännande. Men som man alltid gör på en del nya inlägg det är att presentera sig själv. Mitt namn är Josefin kallas oftast Jussie, jag går andra året i gymnasiet på Real gymnasiet i Borås och läser då Naturbruk och inriktning häst. En del undrar vad man får göra när man har ”inriktning häst” det är allt ifrån teori, ridning, körning (vissa tillfällen) visitera en häst, häst vid hand, longera, tömköra, mysa, gosa och senare kommer vi att få sko osv. Det är en riktigt spännande inriktning. Jag har väl si sådär bestämt min framtid och det är i trean ta häst skötarexamen och sedan börja jobba antingen i Danmark eller Tyskland, jobba mig uppåt och sedan förhoppningsvis bli beridare. Detta är något jag kommer att göra i ca 20år, sedan de sista 44åren kommer jag att utbilda mig till en hippolog och bli ridinstruktör. Jag har ridit i 8år (i januari) har haft allt ifrån sköthäst, medryttarhäst, halvfodervärd och vart fodervärd. Nu äger jag min helt egna häst, det är väl en väldigt stor dröm för oss ryttare. Men han är ett Varmblod, heter Icco star, men kallas Icco, född 1988-04-12 och är då 25år i år. En charmig, gosig, busig och en häst man kan inte sluta älska. Han har gett mig många om och men och lärt mig så mycket på honom. Han är nu pensionerad och kommer endast ridas lätt på banan och främst ute i naturen.

När jag skaffade Icco så var han grund riden, kunde fatta galopp utomhus och kunde inte riktigt trava i form. Jag började jobba de första två månaderna utomhus i backar, galopperade i svängar och började lära honom att gå på tygeln än att flaxa i luften. Den tredje månaden så började jag rida i paddocken ca 2 dagar i veckan, under de dagarna tränade jag att han skulle gå i form i skritt. Efter 5 månader kunde han gå i form och han hade byggt en massa fina muskler. Efter 8 månader kunde han trava i en väl och bra form efter ca 10- 12 månader kunde han galoppera i paddocken och inte i en rus galopp utan en lagom fort galopp. Jag har nu ägt Icco i 508 dagar ja det är väl något på 1år och 3-4 månader. Han var det bästa köpet jag någonsin har gjort, fick en fantastisk häst på 24år för 3000kr. Utan honom hade jag inte haft denna balansen jag har, sitsen eller något Nu har jag även vart och provridit en häst vid namn Ashley Flight kallas Ashley. Hade min första provridning på henne i söndags och det gick fantastiskt bra. Och kan dock bara beskriva henne kort ifrån mina egna och lite ifrån ägarens ord. Ashley är en väldigt klok dam, smart, charmig, otroligt busig och väldigt, väldigt vacker och rida. Men denna lilla dam på 160 mkh och är 11år men beter sig som 3 år i huvudet. Vad jag fick reda på då (inget jag har upplevt än) är att hon kan sticka vid uppsittning, vid trav och galopp kan och rusa iväg i 200km/h få ryttaren obalanserad med att skuta ut med rumpan och sedan sticka hon har förr stegrat sig, vid avsittning flyger hon åt sidan. Men när jag red henne så hoppade jag upp som man gör på en unghäst, man hänger i sadeln och visar att man är där. När hon blir lugnare i kroppen och blicken så tar jag sakta över foten i stigbygeln och sedan satte jag mig ner, visst blev hon spänd när jag satt där men gjorde inget mer väsen av sig. Jag började sedan skritta i höger var och allt gick super bra och hon sköte sig galant. När jag sedan vände över till vänster varvet så sköt hon ut med rumpan, men jag fick tillbaka henne igen på samma spår.
Mina ord om henne är att hon är en fantastisk häst att rida, verkligen ingen nybörjar häst och kan endast ridas av väldigt få ryttare. Hon är väldigt sido skygg, lite så där obehagligt att ha en ryttare på. Men om man får en dålig start i livet så är det väldigt svårt att få till en bra start under en natt. Jag trivdes så jäkla bra på den hästen och Ashleys ägare trivdes med mig. Fick en massa fina kommentarer även av deras tränare. Så nu får jag träna och sedan tävla henne, detta kommer bli så jäkla spännande och jag är så peppad över det här året. Men nu blev detta långt så ha det gött // Jussie, Icco & Ashley

Icco star och jag
 
Icco
Ashley Flight

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0