Jussie tipsar

Idag så tänkte jag faktiskt börja med en sådan "Jussie tipsar" och ja det kan vara allt ifrån att rida, träna i från marken, hoppning, dressyr och hur man själv får motivationen till att träna, för ryttare behöver också en bra hälsa. Bilden nedan visar hur man ska komma ifrån långsidan och sedan komma in på kortsidan och vända upp ifrån hörnet och sedan hoppa ett rätt uppstående eller så kan det vara oxer eller stigsprång. Spelar inte så mycket roll vad det är för hinder bara hästen och ryttaren klarar av det. Men det ska finnas 15m avstånd mellan hinder och vägg, man ska inte heller vända för tidigt. Om hindret står riktigt rakt emot hörnet, ja det är det klart att man ska vända precis vid hörnet. Och då hindret står mitt i ridbanan så är det lätt för hästen att vilja springa åt andra hållet så man måste hålla hästen väl förberedd och ställd åt det hållet ni ska åt. Jag anser själv att detta är en väldigt bra övning att försöka komma rakt in på hindret, veta när man ska vända och man kan alltid avancera upp det och göra lite snävare svängar. Efter detta hinder som man kan göra åt olika håll och det är precis som att jag har skrivit ovan bara att det är motsatta håll.
Men så kommer vi till en volt där det ligger 4 bommar med 3m, 3m, 5m, 3m, vad jag har fått lära mig är att man ska komma in i en lugn galopp och sedan förlänga steget mellan 3m och 5m och sedan samla och gå ner till samma galopp som man hade mellan 3m och 3m. Detta är något som man verkligen får tänka till på, man får inte skynda fram och komma i all världens fart in på bommarna. Det finns ju alltid en risk att gå om kull eller så kan man ha tur att komma rätt.
Om man ska göra detta till en bana så börjar man ifrån vänster varv, kommer in på bommarna gör kort galopp, länger ett steg, sedan kort och kort galopp. Efter det ut på fyrkant och galoppera upp till kortsidan för att sedan vända in och hoppa det hindret och glöm inte att byta till höger galopp. Efter det samla ihop hästen och kom in på volten igen, galoppera kort, kort, längd och sedan kort igen och sedan ut på fyrkanten och passa på att öka galoppen på en längre sträcka för att sedan ställa och förbereda hästen inför sista hindret som är lika dant som förra hindret bara i höger var. Detta kan göras om och om igen och en väldigt bra träning för både häst och ryttare då man kan träna väg, tempo och komma rätt.
Ett lite tips ifrån mig // Josefin, Icco & Ashley

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0