Mina profildagar

Godmorgon alla bloggläsare! Igår skrev jag ett inlägg och presenterade mig och de två tok hästarna Icco & Ashley, idag tänkte jag skriva om gårdagens pass i stallet på skolan även longerspasset med Icco. Jag går ju som sagt på en skola där vi rider, denna veckan har vi profilvecka och det betyder att vi hållet på med våra inriktningar. I måndags var vi iväg och hoppade terräng, det bästa jag någonsin har gjord och med världens finaste häst också. Igår så höll en ryttare vid namn Carl föreläsning för oss, först lite teoretisk och han berättade hur det var att jobba i Danmark och lite mer hur han kom dit där han står idag. Något jag inspirerade mig då jag ska bli häst skötare och förhoppningsvis beridare.Efter ca 40 minuter av de teoretiska så skulle han visa upp när han rider 4 olika hästar. Den första hästen var en unghäst på 4år som skulle säljas. Han ville att vi skulle kolla på hästens exteriörs, gångart, utvecklingsförmåga osv. Och den var så jäkla fin, efter det kom en 10årig häst in och vi fick då också kolla på dess exteriörs, gångart osv. Och den var verkligen fin, hade finare kroppsform. Men då förstår ju man varför också haha! Efter det kom en liten häst in (nappade inte upp på åldern) men han visade först med en annan ryttare på, sedan tömkörde han och sedan gjorde han samma rörelser fast med den andra ryttaren på. Och när den sista hästen kom in så var det hans helt egna 16 åring, så vacker, så stor och väldigt fina gångarter. Han visade förlängd trav, ökad galopp, galopp ombyten osv en häst jag skulle vilja sitta på haha. Efter det så var det vår tur att rida för honom. Jag fick då Creon en herre på kanske 168-170cm i mkh, min favorit. Då gruppen före skulle rida först så var det att stå och pyssla med honom, det fanns ju inget annat att göra förutom att kolla på när den gruppen red. När det var vår tur så kändes det väldigt bra och redan ifrån start. Jag har väl alltid haft svårt med min sits, jag blir lite ostabil och det blir bara skumpigt. Idag så sköte han sig galant och fattade många och fina samlade galopper, jag har nog aldrig varit så nöjd i hela mitt liv. När jag och Ashley kommer igång så ska jag se ifall han tar privat lektioner, han var riktigt grym. Han gjorde så att jag hittade Creons knappar lite snabbare den här gången och han hittade även mina små och enkla problem till en bättre sists. Jag kan ju säga redan nu att jag är fortfarande glad över det passet. Nu blir det i alla fall att dra sig vidare ut till stallet igen, Dennis (instruktör/lärare) bad oss ha på oss träningskläder, så nu blir det spännande och se vad vi ska göra. Jag får ju dock inte springa på grund av min fot, men andra saker kan jag nog göra. Efter det så blir det nog att rida, för tredje gången den här veckan + att jag rider min egen så det blir dubbelpass hela veckan och att jag ibland rider Ashley haha. Men ni får ha det så gött/ Jussie, Icco & Ashley

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0