Provridning på Icco

Nu går det verkligen framåt för min och Iccos del, jag söker ju som sagt medryttare (jag har tid för honom) men det är så att jag vill ju utvidga mina drömmar där av jag hjälper till att rida Ashley tills hon blir såld och sedan fortsätta utvecklas på en annan häst hos Lotta. Men vad jag tänkte komma till med det hela är att på söndag kommer det en tjej vid 14:00 tiden som ska rida honom, vad jag kräver nu i början är endast skritt och trav. Efter sommarbetet så brukar jag inte galoppera med honom i paddocken då han inte har sina muskler. Men hon kommer alltså att jobba och känna igenom honom i både skritt och trav, sedan säga vad hon känner osv. Vid 16:30 kommer nästa tjej och ska provrida, blir väl samma sak där. Känna igenom honom i skritt och trav, se ifall hon kan jobba honom. Vad jag speciellt kommer att kolla på är hur de matchar ihop, det är det viktigaste. Sedan så ska ju jag självklart känna mig säker med ryttaren, för det är ju ändå hon som kommer rida honom.
Egentligen ville jag inte ha en yngre ryttare, nu har jag en 15åring, 18åring och kanske en 25åring som vill rida. Jag satt en gräns på 18 + men att provrida skadar inte, om jag gillar henne och att hon inte är en sådan märkes, snobbig, vet allt ryttare så kan jag allt fundera på att låta henne vara medryttare. För en gång i tid så var jag faktiskt 15år jag med, när jag var 15år hade jag en egen foderhäst. Så någonstans måste man börja och möjligtvis är Icco den rätta hästen.
Så, detta ska bli spännande. Jag har ju som sagt bestämt max 5 dagar i veckan, men lär antagligen låta det rida 3-4 gånger olika per veckor, det kommer inte ha en hel helg för det är på helgerna jag har mest tid. Jag kommer i början vara med och kolla, det beror nog också på vem det blir som är den lyckliga. För vissa har ju mer kunskaper än den andra, fast jag ska försöka komma ut de 2-4 första gångerna och bara kolla när det rider. För vill inte ha någon som drar, rycker, sliter, skänklar som om att han är en ko, rida obalanserat, sitta snett, rida mer åt andra hållet än andra och speciellt inte galoppera förtillfället i paddocken. Jag vill att hon ska kunna lägga upp schema för de dagarna hon ska rida, jag kan korrigera lite, men det dagarna hon har honom ska ju delvis vara som hennes egna bara att jag bestämmer lite. Men jag kommer att uppdatera på Söndag kväll hur det gick // Jussie, Icco & Ashley

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0